RSS

Neden Selocan ?

07 Août

Neden Selocan ?

Samim Akgönül

demirtas_4704jpg_h971

Benim, Selahattin Demirtaş’ın Cumhurbaşkanlığı adaylığını desteklemem tamamen şahsi ve bencil sebeplerden. Bu son derece öznel nedenleri okumaya sabrı ve ilgisi olanlar için ama daha da önemlisi kendi hafızama not düşmek için yazıyorum. Ki daha sonra neden ben bu politikacıyı desteklemiştim diye kendi kendime sorarsam ya da bir gün kendime kızarsam, bunları okuyup kendimi kendime affettirebileyim diye.

  • Uzun yıllardır “çoğul aidiyet” kavramı üzerine yazıyorum. Savunduğum duruş belli. Hepimizin aynı anda ya da değişik zamanlarda, inşa edilmiş aidiyetleri var. Bunları birer silah ya da birer kalkan gibi kullanıyoruz. Amin Maalouf “kimliğim ezilen yanımdır” demiş. Ben de diyorum ki Türkiye’de 19yy mirası bir “kimlik enflasyonu” var. Fransa’daki yazılarımda bir çok kere ezilen Müslüman azınlıkları savunurken “Müslümanlar sadece Müslüman değiller” yazmışlığım vardır. Şimdi genç bir adam çıkıp diyor ki “A” kimliğinden olanlara “Bana “A” olduğum için oy vermeyin. İstemiyorum. Eğer “A” olmamın dışında hiçbir meziyetimi göremiyorsanız oyunuz sizin olsun.” Ve “B” kimliğinden olanlara diyor ki “Bana sadece “A” olduğum için oy vermiyorsanız haksızlık edersiniz. Bakın ben başka şeyler deyim aynı zamanda”. Şimdi efendim, ben Selahattin Demirtaş’ın danışmanı değilim, tanışmıyorum kendisiyle. Oturup, vakit ayırıp benim çoğul aidiyet üzerine yazılarımı okuduğunu, ya da beni herhangi bir yerde dinlemiş olduğunu hiç sanmıyorum. Ama benim bunca yıldır söylediklerimi, savunduklarımı, OY KAYBETME PAHASINA, hem de herkesin çılgınlar gibi “kimliğim de kimliğim” diye bağırdığı bir ortamda, bu kadar yalın bir şekilde dile getirebilmesi, haliyle bir yakınlık duygusu yaratıyor. Fransızlar kimsenin dinlemediği, duymak istemediği konuşmalara “Kemana işemek” derler. Ben uzun zaman kemana işediğimi düşündüm. İlk defa “acaba?” diyorum.
  • Gene uzun yılladır, kimlik konusunda bir teori geliştirdim. “3 B” teorisi[1]. Bu Teoride “aidiyet” ile “davranış”ı birbirinden ayırmaya çalıştım. Sevgili dostum ve meslektaşım Besim Dellaloğlu’ndan esinlenerek dedim ki “Kimlik kişiliğe rağmen dışarının zoruyla inşa edilir. Kişilik ise kimliğe rağmen içeriden”. Şimdi genç bir adam diyor ki ben kendimi “A” grubunun “a” alt grubundan hissediyorum ama bu bir kültürel kimliktir. Kanla, DNA ile bir alakası yoktur. Bu “A” grubu “ezilen altı” bir gruptu o yüzden de kendine odaklıydı. Bugün diğer ezilenlerle eşit seviyeye geldi. Artık kimlikten bağımsız kişilik, aidiyetten bağımsız davranış ve söylem üretmek gerek. Diğer ezilenleri savunmak gerek. E haliye insan entelektüel bir yakınlık hissediyor.

 

  • Özellikle Radikal’de[2], ama T24’de de[3] Kürt sorununa çözümün bütün Türkiye’de uygulanacak acil bir desantralizasyondan geçtiğini ve bu yerelleşmenin bölünmeyi getirmeyeceğini tam aksine bölünmeyi engelleyecek tek çözüm olduğunu uzun uzun yazdım. Örnekler verdim. Çok fazla şey söyledim. Gereksizmiş.   Genç bir adam tek bir metaforla, “Nar” örneği ile, her şeyi açıklıyor. Diyor ki narın kabuğu sert ve sağlamdır zira içindeki tanecikler eşit boyda, birbirlerine yapışık, birbirleriyle sürekli etkileşim halindedirler. Türkiye artık Merkeze, tek adama, Başganlara, Başbuğlara, Seroklara bol geliyor. Mikrootoriterlikle artık insanları mutlu kılmanın imkanı ihtimali yok. Bana diyor bu genç adam, lider olup sizin için bir şeyler yapayım diye oy vermeyin. Ancak siz de benimle gelecekseniz, siz de kendi hayatınız, biotopos’unuz için karar vermek istiyorsanız oy verin. Beni seçmeyin, kendinizi seçin. Doğal olarak insan “Yahu ben de böyle düşünüyorum” diyor.
  • Türkiye’de neden hiçbir “ana akım” siyasal parti ekolojiyi ciddiye almıyor? Kimlik meseleleri 19. yy’ın meseleleri. Yarın, belki yarından da yakın, HAYAT meselemiz olacak. Suyumuz bitiyor, doğamız bitiyor, enerjimiz bitiyor, biten enerjiyi devamlı bir vahşi kalkınmacılık yüzünden artırmak için gene suyumuzu, gene doğamızı kendi ellerimizle bitiriyoruz. Şehirlerimiz bitiyor, kırsallarımız bitiyor. Ve bir genç adam çıkıp, “Kürdüm de Kürdüm” diyeceği yerde “Ekoloji, benim lisede oynadığım folklor değildir. Hayat meselesidir” HES’lere karşı çıkıyor, betonlaşmaya karşı çıkıyor, bütün dünyanın yavaş yavaş terk ettiği Nükleere karşı çıkıyor. Betonarme kalkınmayı sorguluyor… Bisiklete biniyor. Efendim, bisiklete binen, hem de seçim propagandası olarak değil, gerçekten binen bir nesle aşina olmanın zamanı gelmedi mi ?
  • Aynı genç adam, “Maço toplumdur, feodal toplumdur, ataerkil toplumdur” laflarına nazire yapar gibi. Kadınlar diyor, gençler diyor, cinsel kimlikler diyor, trans-bireyler diyor. Ve hiç AMA HİÇ eğreti durmuyor ağzında. “Afedersiniz”li cümlelerin at koşturduğu bir siyasal dilin tam göbeğinde “ben Ermeniyim diyor” Demirtaş Türk’tür, Demirtaş Ermeni’dir, Demirtaş Alevi’dir, Demirtaş Sünni’dir, Roboski’de katledilendir, Soma’da vahşice öldürülendir Şimdi efendim bu genç adam Cumhurbaşkanı adayı, herhangi bir hümanist aktivist değil. Bunları söylerken de toplumu dönüştürüyor. Kendi fark etmese de, toplum fark etmese de dönüştürüyor. Haliyle bendeniz de nispeten genç olduğumdan bu dönüşümü kendi gözlerimle görebileceğim umuduna kapılıyorum.
  • Ha, bir de ironi yapıyor ki içimden bir ses kendisine “Başgan” değil de “Selocan” diyerek içselleştirenlere hiç de kızmayacağını söylüyor. Ayakkabıları çalınınca da çocuklarla objektife gülümsemekten imtina etmeyen bir insan, “Selocan”a kızmaz. Hele kendisi bağlamadan başka bir şey çalmıyorsa.
  • Ailesi benimkine benziyor, yaşamı benimkine benziyor, konuşması benimkine benziyor. Bir kerecik de kendime oy vereyim diyorum. Ama kendimi savunmak için değil “ötekileri” savunmak için.

[1] http://t24.com.tr/haber/turkiyede-din-3-b-teorisi-ve-akp,244904

[2]http://www.radikal.com.tr/politika/samim_akgonul_yazdi_kurt_sorununa_somut_cozum_onerileri-1006317

[3] http://t24.com.tr/haber/yeni-turkiye-icin-3-esin-kaynagi,225419

 
Poster un commentaire

Publié par le août 7, 2014 dans News

 

Étiquettes : ,

Laisser un commentaire

 
