RSS

Eşit vatandaşlık vurgusu -2

13 Juin

Eşit vatandaşlık vurgusu -2

Şalom, Başyazı

Yakup Barokas

06 Haziran 2012

 

‘Eşit vatandaşlık vurgusu’ başlıklı yazımda görüş belirtmeden Strasbourg ve Yeditepe Üniversiteleri öğretim üyesi Prof. Dr. Samim Akgönül’ün Taraf Gazetesi’nde yayımlanan ‘Azınlık haklarını kaldırın’ başlıklı makalesinden yola çıkarak ‘gerçekten azınlık olmak azınlıklara zarar mı vermektedir?’, ‘Eşit vatandaşlık talebi azınlık hakları ile çelişmekte midir?’, ‘Azınlıklara pozitif nitelikte kolektif haklar tanınabilir mi?’ gibi bazı soruları gündeme getirmiştim.

Bir okur özetle şöyle yazıyor: “Evet, eşit olmak istiyoruz. Ne eksik ne de fazla! Ancak uygulamada bu böyle değil. Diğer yandan, biz Türkiye Yahudileri çoğunluktan sadece dinimizle değil, kültürel mirasımızla da farklıyız ve bu farklılığımızı yaşamaya devam edebilmek istiyoruz. Bu farklılığımızın bir temsil gücü olabilmeli mi, olamamalı mı? Geniş toplumla olan farklılığımız sadece ibadet ve gömü ile mi sınırlandırılmalıdır? Diğer bir deyişle toplumumuz sadece Hahambaşı tarafından temsil edilebilecek dinsel bir grup mudur? Laik bir temsil gücü olabilirse bu ‘kolektif’ bir statü çerçevesinde olabilmeli mi, olamamalı mı? ‘Kolektif statü’ yani ‘tüzel kişilik’ azınlıklara bireyin ötesinde grup hakları tanır mı, tanımaz mı?”

Yazımdan dolayı teşekkür eden Prof.Dr. Samim Akgönül ise şu notları düşüyor e-posta mesajına: ‘Temsiliyet: evet, dinsel statü: evet; sivil statü: evet; tam eşit vatandaşlık: evet; azınlık statüsü (ikinci sınıf vatandaşlık + ezilme potansiyeli): Hayır.’

Türkiye Yahudileri gerçekten kültürel mirasları ile de mi farklıdırlar ? Kültürel miras dediğimiz nedir? Ben sadece Türkiye’nin kültürel değerleri ve mirası ile değil, aynı zamanda İstanbulluluk, ada kültürü ve daha pek çok değer ve kültür ile yoğrulmuşum. Yahudiliğin bu bileşimde  önemli bir unsur olduğu tartışılmaz. Hatta bu bakış açısının oldukça da bireysel olduğu kanısındayım. Cemaatte görev yapan belli bir kitle için farklı bir değerlendirmede bulunmak olası iken cemaatten kopuk yaşayan bir kitlenin bir bölümünün Yahudiliğini sadece düğün, bar-mitzva, gömü gibi vesilelerde anımsadığı da söylenebilir.

 ‘Biz neyiz?’ sorusuna doğru bir tanımlamadan yola çıkarak ve tüm sorunsalar üzerinde enine boyuna tartıştıktan sonra önceliklerimizi belli bir doğrultuda belirlemede belki yarar vardır.

Her halükarda bir takım haklar ve belli bir statü arayışında isek pozitif ayrımcılık kavramının, özel bir statü ve imtiyazlar yaratmak manasına gelmediğini, aksine gerçek anlamda eşit vatandaşlık anlayışının doğal bir sonucu olduğunu her fırsatta vurgulamalıyız.

 
Poster un commentaire

Publié par le juin 13, 2012 dans Media

 

Étiquettes : , , ,

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion / Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s

 
%d blogueurs aiment cette page :